انواع مالیات در ایران

آموزش و مشاوره ماليات

انواع مالیات در ایران

۸ بازديد

مالیات چیست؟ مبلغی است که افراد و مؤسسات برای تامین بخشی از هزینه‌ها و تحقق برخی از اهداف به دولت می‌پردازند و معمولا متناسب با میزان درآمد و یا ثروت تعیین می‌گردد. مالیات‌ به عنوان منبع مهم درآمدی دولت‌ها و یکی از باثبات‌ترین آن‌ به حساب می‌آید. مالیات یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاستی دولت نیز محسوب می‌شود و می‌تواند در اجرای عدالت اجتماعی، تشویق سرمایه‌گذاری و کاهش حجم اقتصاد پنهان مؤثر باشد. سیاست بهینه مالیاتی علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی دولت، بر تمام افراد یک جامعه تاثیر می‌گذارد.

در هر کشوری نقش مالیات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی دولت در مدیریت اقتصاد بسیار مهم است. به گونه‌ای که امروزه در کشورهای صنعتی، بهبود و توسعه، کارایی و اثربخشی روش‌های اظهار و مطالبه مالیات، از اهمیت زیادی برخوردار است. اهداف دیگر اخذ مالیات، حفظ ثبات ارز، بیان سیاست های عمومی در مورد توزیع ثروت، یارانه به صنایع خاص، گروه‌های جمعیتی یا جداسازی هزینه‌های برخی مزایا مانند بزرگراه‌ها یا تامین اجتماعی است. از نظر اقتصادی، مالیات ثروت را از خانوارها یا مشاغل به دولت منتقل می‌کند.

این امر دارای تأثیراتی است که همزمان می‌تواند رشد اقتصادی و رفاه اقتصادی را افزایش یا کاهش دهد. در نتیجه، مالیات یک موضوع بسیار پیچیده‌ای است. مالیات‌ به انواع مختلف مالیات مستقیم و غیرمستقیم که عمده‌ترین نـوع طبقه‌بندی در آمارهای دولتی در سطح بین‌المللی و در ساختار بودجه کشور هستند تقسیم می‌شوند.

ما در ادامه‌ی این مقاله از آقای مالیات قصد داریم شما را انواع مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم مثل مالیات بر دارایی، مالیات بر در آمد، مالیات بر مصرف، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عوارض گمرکی و غیره آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

انواع مالیات در ایران

در ادبیات امور مالی عمومی، مالیات‌ بر اساس اینکه چه کسی هزینه آن را پرداخت می‌کند (چه کسی بار نهایی آن را تحمل می‌کند) به دو گروه مالیات‌های مستقیم و مالیات غیر مستقیم طبقه بندی می‌شوند. معمولاً گفته می‌شود مالیات مستقیم مالیاتی است که باید مستقیماً توسط شخص حقیقی یا حقوقی به دولت پرداخت شود. در واقع مالیات دهنده نمی‌تواند بار پرداخت مالیات را به شخص دیگری منتقل کند، در حالی که در مالیات غیرمستقیم این امکان وجود دارد. مالیات‌های مستقیم معمولاً بر مبنای توانایی پرداخت مالیات دهندگان بر اساس درآمد یا ثروت خالص است و مالیات غیرمستقیم بر تولید، مصرف کالاها، خدمات و یا معاملات اخذ می‌شود.

اگر می‌خواهید از معافیت‌های مالیاتی با خبر شوید و یا از پرداخت جرایم سنگین مالیاتی به دور باشید، پیشنهاد می‌کنم با مراجعه به صفحه مشاوره مالیاتی از مجرب ترین مشاوران مالیاتی ما استفاده کنید.

مالیات‌های مستقیم چیست؟

مالیات‌های مستقیم، مالیات‌هایی هستند که مستقیم از درآمد و دارایی اشخاص اخذ می‌شود. این نوع از مالیات‌ها متناسب با درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی وصول می‌شود. مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد از انواع مالیات‌های مستقیم هستند. مثلاً چنانچه شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، برگ تشخیص مالیات، مستقیماً به نام شما صادر می‌شود. مالیات‌های مستقیم از درآمد یا دارایی افراد اخذ می‌شود که به دو زیر شاخه کلی مالیات بر درآمد و مالیات بردارایی تقسیم می‌شود.

مالیات بر درآمد شامل مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات حقوق، مالیات مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات سکه و مالیات بر درآمد اتفاقی است. مالیات بر درآمد مشاغل هم شامل مالیات بر درآمد پزشکان، وکلا و صاحبین اصناف می‌باشد و همچنین مالیات بر درآمد اتفاقی مثل جایزه‌ای که شرکت‌های خصوصی یا برنامه‌های تلویزیونی به مردم اهدا می‌کنند. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی هم همان سودی است که شرکت‌ها هر ساله عایدشان می‌شود.

اگر به یادگیری مباحث مالیات علاقه مند هستید پیشنهاد می‌کنم با مراجعه به صفحه آموزش مالیات از تخصصی ترین دوره‌های آموزش مالیات استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از نقش‌های کلیدی مالیات، تامین هزینه‌های دولت می‌باشد. نظام مالیاتی کارآمد، نظام اقتصادی را در مقابل بسیاری از خطرها بیمه می‌کند. دانش مالیاتى، آگاهى از قوانین، مقررات و بخشنامه‌هاى سازمان امور مالیاتى و آگاهى مؤدیان (ادا کننده مالیات) از دانش مالیاتى باعث جلوگیرى از فساد و تضییع حقوق آنان خواهد شد. ما در این مقاله به تعریف مالیات و انواع آن به صورت اجمالی و خلاصه پرداخته‌ایم تا شما با مفاهیم هر کدام به صورت کامل آشنا شوید. اگر مقاله ما را مطالعه کردید، حتما نظراتتون را در مورد این مقاله در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اگر سوالی هم در این زمینه دارید از مشاورین بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.