مالیات شرکت ها چگونه محاسبه می‌ شود؟

۶ بازديد
یکی از مهم‎‌ترین مسائل در مورد اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها، به ثبت رسیده‌اند مالیات بر درآمد آن‌ها است. اشخاص حقوقی باید طبق قانون مالیات‌های مستقیم بابت سودی که در طول یکسال مالیاتی کسب می‌کنند مالیات شرکت را به سازمان مالیاتی پرداخت کنند. البته شرایط و ضوابطی هم وجود دارد که اگر واجد آن‌ باشند، می‌توانند مالیات مربوطه را با نرخ کمتری محاسبه و پرداخت کنند.

اگر می‌خواهید در مورد معافیت‌های مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و نرخ مالیات آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید ما در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم توضیحات کاملی از این مباحث بیان کنیم پس همراه ما باشید.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مالیات شرکت ها)

طبق ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن کلیه اشخاص حقوقی ایرانی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند و همچنین اشخاص حقوقی خارجی، باید بابت درآمدهایی که در طول یک سال مالیاتی در ایران یا از ایران کسب می‌کنند معادل 25% از درآمد مشمول مالیات (سود) را به عنوان مالیات عملکرد پرداخت کنند.

احتمالا این موضوع جالب باشد که چرا اشخاص حقوقی باید بابت درآمدهایی که در خارج از ایران نیز تحصیل می‌کنند مالیات پرداخت کنند. این موضوع در تبصره ماده 180 قانون مالیات‌ها درج شده است و منظور این است که به طور مثال اگر شرکتی در یک سال مالیاتی 100 ریال در خارج از کشور مالیات پرداخت کرده باشد ولی طبق قوانین مالیاتی ایران بابت همان مقدار سود باید 500 ریال به دولت مالیات بپردازد، زیرا مبلغ مالیات در ایران بیشتر است و باید مابه التفاوت یعنی 400 ریال مالیات مربوطه را پرداخت کند.

البته یک شرایط استثائی هم وجود دارد و آن این است که طبق قانون موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف که دولت ایران با برخی دول خارجی منعقد می‌کند بابت هر مقدار مالیاتی که اشخاص حقوقی در خارج پرداخت کرده‌اند نیازی نیست مجددا بابت مابه الاختلاف آن مبلغی بپردازند.

اگر دارای کسب و کار هستید و برای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی خود نیاز به مشاور مالیاتی دارید، پیشنهاد می‌کنم از خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین، تلفنی و حضوری آقای مالیات استفاده کنید.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مالیات بر درآمد شرکت ها)

همان گونه که گفته شد اشخاص حقوقی باید به میزان 25% از سودی که در یک سال به دست می‌آورند مالیات بپردازند اما برخی استثنائات وجود دارد که در زیر به آن می‌پردازیم.

  •  شرکت‌های خدماتی که هدف از تاسیس آن‌ها سود نیست مثل خیریه‌ها که طبق تبصره 1 ماده 105 مالیات‌ها به طور معمول لازم نیست مالیاتی پرداخت کنند ولی اگر همین مؤسسات خیریه فعالیت سود دهی داشته باشند مثل فروش املاک یا غیره مالیات آن ها به صورت مقطوع مطابق ماده 59 ق.م.م محاسبه می گردد.
  •  اگر شرکت به صورت اتحادیه‌های تعاونی ثبت شده باشد طبق تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات مستقیم شامل تخفیف در محاسبه نرخ مالیاتی می‌باشد یعنی به جای 25% باید 18.75% از درآمد مشمول مالیات (سود) را به عنوان مالیات عملکرد بپردازد.
  •  مالیات مؤسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی که بابت حمل کالا، کرایه مسافر و مواردی از این قبیل از ایران عایدی داشته باشند صرفا باید به میزان 5% از کل مبلغ وجهی که در ایران و چه در مقصد و یا بین راه دریافت کرده‌اند را به عنوان مالیات عملکرد پرداخت کنند.

مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی

منظور از مالیات تکلیفی این است که اشخاص حقوقی و مؤدیان مالیاتی وظیفه دارند مالیات شخص دیگری را در زمان تعیین شده و از طرف وی به سازمان پرداخت کند. از بارزترین موارد مالیات تکلیفی مربوط به مالیات حقوق است. یعنی اشخاص حقوقی باید مالیات حقوق پرسنل شرکت را در پایان هر ماه محاسبه کنند و تا یک ماه بعد به سازمان مالیاتی پرداخت کنند. اشخاص حقوقی در صورت تخلف از انجام تکالیف قانونی مربوطه، مشمول جریمه خواهند شد و پرسنل شرکت مشمول این جریمه نیستند.

برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی برگه‌ای است که سازمان مالیاتی برای مؤدی صادر می کند و نشان دهنده میزان مالیات پرداختی مؤدی است. طبق ماده 157 قانون، سازمان مالیاتی باید حداکثر تا یک سال پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط مؤدی، آن را بررسی کند و حداکثر تا 3 ماه پس از یک سال مربوطه، برگ تشخیص را صادر و به مؤدی ابلاغ کند. اگر مؤدی اظهارنامه مالیاتی را ارسال نکرده باشد این مدت یک سال برای رسیدگی به 5 سال تغییر می‌کند.

کلام آخر

اصلی ترین دغدغه اشخاص حقوقی مالیاتی است که به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند. ما در این مقاله از آقای مالیات در مورد نحوه محاسبه مالیات شرکت‌ها اعم از ایرانی، خارجی و مزایایی که سازمان تحت عنوان معافیت مالیاتی به برخی اشخاص حقوقی اختصاص می‌دهد صحبت کردیم.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که مقوله مالیات اشخاص حقوقی بسیار گسترده و پیچیده تر از موضوعات گفته شده است. اگر هنوز در مورد نحوه محاسبه و معافیت‌های مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی سوال دارید، می‌توانید در قسمت کامنت‌ها از متخصصین مشاور مالیاتی مؤسسه آقای مالیات بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.