نحوه محاسبه انواع مالیات بر درآمد

۶ بازديد

مالیات بر درآمد چیست؟ تمامی اشخاص حقیقی، شرکت‌ها و اصناف بازار باید به نسبت درآمدی که از شغل خود دارند، به دولت مالیات پرداخت کنند. این مالیات تقریباً در همه‌ی کشورهای جهان تحت عنوان Income tax اخذ می‌شود. بر اساس قانون کسب و کار، همه‌ی افراد باید درآمد سالانه‌ی خود را به دولت گزارش کنند.

سازمان امور مالیاتی بر اساس میزان درآمد، شرایط شغلی و دیگر پارامترهای تأثیرگذار، مقدار مالیات را تعیین می‌کند که برای هر فرد درصد متفاوتی است. این درصد با افزایش مقدار درآمد به صورت ثابت رشد نمی‌کند و به صورت تصاعدی تغییر می‌کند. در ادامه این مقاله از آقای مالیات به انواع مالیات بر درآمد و نحوه‌ی محاسبه‌ مالیات بر درآمد می‌پردازیم پس همراه ما باشید.
انواع مالیات بر درآمد کدام اند؟
مالیات بر درآمد انواع مختلفی دارد و هر شخص با توجه به شغل خود و درآمدی که دارد باید در این زمینه اطلاعات کامل داشته باشد. در نظر داشته باشید عدم آگاهی لازم در این زمینه ممکن است شما را با مشکلات مالیاتی زیادی مواجه کند که بر پیشرفت شغلی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. به طور کلی مالیات‌‌ بر درآمد به دسته بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

مالیات بر سکه
مالیات املاک
مالیات بر درآمد مشاغل
مالیات بر درآمد کشاورزی
مالیات بر درآمد اجاره املاک
مالیات حق الوکاله
مالیات بر درآمد حقوق
مالیات بر درآمد اتفاقی
مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی(شرکت‌ها)
نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات بر درآمد برای مالیات بر درآمد اجاره و املاک، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات حقوق و هر کدام از دسته بندی‌های فوق متفاوت است که در زیر به توضیح کاملی از انواع مالیات بر درآمد و نحوه محاسبه هرکدام می‌پردازیم.

جمع بندی

ما در این مقاله از آقای مالیات (https://mrtax.ir/)در مورد انواع مالیات بر درآمد مثل مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات حقوق، مالیات بر درآمد املاک، مالیات سکه و مالیات کشاورزی صحبت کردیم. اگر شما هم در مورد نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق و مالیات شرکت‌ها سوال دارید حتما در قسمت کامنت‌ها سوالات خود را از مشاورین آقای مالیات بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.