هر آنچه که در مورد مالیات دستمزد باید بدانید!

۶ بازديد

یکی از انواع مالیات، مالیات حقوق و یا مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد است. مالیات بر حقوق، همان‌طور که از نام آن نیز مشخص‌ شده است نوعی از مالیات است که از حقوق و دستمزد شما گرفته می‌شود. لذا آشنایی با این نوع از مالیات، برای تمامی افرادی که دریافت‌ کننده حقوق هستند و یا افرادی که حقوق دیگران را پرداخت می‌نمایند، ضرورت دارد.

مالیات حقوق یکی از قابل‌ لمس‌ترین انواع مالیات به شمار می‌رود و جمعیت بسیار وسیعی از کارکنان یک کشور را در بر می‌گیرد و لذا برای کارفرمایان و کارکنان آن‌ها اهمیت قابل‌ توجهی دارد. مالیات حقوق را می‌توان یکی از انواع مالیات‌های تکلیفی و مستقیم به شمار آورد.

به این نوع از مالیات، مالیات تکلیفی گفته می‌شود، چراکه کارفرمایان وظیفه دارند میزان مالیات کارکنان خود را محاسبه کنند و آن را پرداخت نمایند. از طرف دیگر این نوع از مالیات از انواع مالیات‌های مستقیم به شمار می‌رود. چرا که به‌ طور مستقیم از منبع درآمدی افراد حقیقی به دست می‌آید.

همان‌طور که می‌دانید پرداخت مالیات، یکی از اهداف اصلی برای توزیع کردن عادلانه درآمد در یک کشور به شمار می‌رود. در نظام مالیاتی، مالیات حقوق و دستمزد از جمله بخش‌های مالیات بر درآمد به شمار می‌رود که با نسبت خاصی از درآمدها و دستمزدهای اشخاص حقیقی مشخص می‌گردد.

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی افراد حقیقی که نیروی کار خود را به کارفرما تسلیم می کنند و از این طریق، میزانی از درآمد را کسب می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات حقوق و یا مالیات بر درآمد حقوق هستند.

لازم به ذکر است که این نوع از مالیات، از نظر حجم، ثبات، کارایی و غیره اهمیت قابل‌ توجهی دارد. در حالت کلی، تمامی افرادی که حقوق، دریافت می‌کنند و از سوی کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، لازم است به پرداخت این نوع از مالیات اقدام نمایند. لازم است بدانید که میزان این مالیات و معافیت‌های آن، بر اساس بودجه هر سال دچار تغییر و تحولاتی می‌شود.

ما در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم به بیان نکاتی در مورد مالیات حقوق، نحوه محاسبه این نوع از مالیات، درآمدهای مشمول مالیات بر حقوق و غیره اقدام کنیم. اما قبل‌ از آن به بیان این‌ موضوع می‌پردازیم که اساسا مالیات حقوق چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است پس همراه ما باشید.

اگر به مباحث مالیاتی علاقه مند هستید ما در صفحه آموزش مالیات به صورت کامل در خصوص انواع مالیات و قوانین مرتبط صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

نحوه محاسبه مالیات حقوق (نرخ مالیات بر درآمد حقوق)

مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، در مواردی که میزان حقوق دریافتی یک فرد از ۴ میلیون تومان بیشتر باشد، لازم است مالیات بر درآمد حقوق را پرداخت نماید. نرخ مالیات بر درآمد حقوق، بسته به این عامل که تا چند برابر از معافیت، بیشتر باشد دارای تفاوت‌هایی خواهد بود. 
برای نمونه می‌توان گفت افرادی که حقوق و درآمدشان در طول سال در میان ۴۸ میلیون تومان تا ۹۶ میلیون تومان است باید میزان ده‌ درصد از حقوق و درآمد خود را به‌ عنوان مالیات بر درآمد حقوق پرداخت کنند و اگر میزان درآمدشان بین ۹۶ میلیون تومان تا ۱۴۴ میلیون تومان در سال باشد، باید ۱۵ درصد از آن را به‌ عنوان مالیات بپردازند.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد یکی از انواع مالیات‌هایی که لازم است صاحبان مشاغل، کارفرمایان مختلف و افراد متعدد نسبت‌ به پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهند مالیات حقوق و یا مالیات بر درآمد حقوق است. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی را در مورد این نوع از مالیات مستقیم و تکلیفی بیان نماییم و نحوه محاسبه این نوع از مالیات را مطرح کنیم. اگر در مورد قوانین مالیات حقوق نیاز به راهنمایی دارید به اینجا مراجعه کنید.

درآمدهایی که مشمول بر مالیات حقوق بر درآمد هستند بخش دیگری از مطالب مطرح‌ شده در این مقاله بود. هم‌چنین به ذکر این نکته پرداخته شد که بخشی از مشاغل از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف هستند. از جمله این مشاغل می‌توان به رؤسا و اعضای مأموریت‌های سیاسی خارجی در ایران، رؤسا و اعضای مأموریت‌های کنسولی خارجی، رؤسا و اعضای هیأت‌های نمایندگی سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصی آن در ایران و غیره اشاره کرد.

هم‌چنین به این نکته پرداختیم که درآمدهای ۰ تا ۴ میلیون تومان در حال حاضر از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف هستند. اما درآمدهای بالاتر از این میزان، مشمول پرداخت مالیات‌هایی خواهند شد. نحوه ارسال فایل و فهرست مالیات بر درآمد حقوق، بخش دیگری از مباحث ارائه‌شده در این مقاله بود. هم‌چنین به این نکته اشاره کردیم که در صورت عدم پرداخت مالیات بر حقوق و یا دیر ارسال کردن فهرست مالیاتی، مشمول جرائمی خواهید شد که قابل بخشش نیست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.