صفر تا صد مالیات عملکرد

آموزش و مشاوره ماليات

صفر تا صد مالیات عملکرد

۱۱ بازديد
شرکت‌ها و مشاغل در طی سال خدماتی ارائه می‌کنند و یا کالایی را به فروش می‌رسانند و یا توامان فروش کالا و ارائه خدمات دارند که برای کسب بازار فروش و ارائه این خدمات هزینه‌هایی را محتمل می‌شوند که این هزینه‌ها می‌تواند شامل حقوق و استهلاک و پذیرایی و تبلیغات و غیره باشد و پس از کسر این هزینه‌ها از درآمد فروش و ارائه خدمات سود شرکت مشخص می‌گردد که از این مبلغ شرکت بایستی مالیات عملکرد را بپردازد. نحوه محاسبه مالیات عملکرد مستلزم آشنایی با قوانین مالیاتی است که در این مقاله از آقای مالیات به بررسی این مباحث می‌پردازیم.

مشمولین اظهارنامه مالیات عملکرد

شرکت‌ها و مشاغل پس از اینکه یکسال از عملکرد آن‌ها گذشت باید اظهارنامه عملکرد ارسال کنند منتهی تفاوتی که بین این دو گروه وجود دارد در این است که شرکت‌ها ممکن است سال مالی آن‌ها میان سالی باشد به عنوان مثال شرکت‌هایی که نمایندگی اشخاص حقوقی خارجی هستند سال مالی شان مطابق با سال میلادی است با روز دهم دی ماه سال خورشیدی یکی می‌باشد و پس از گذشت 4 ماه از پایان سال مالی بایستی اظهارنامه ارسال کنند و مالیات بپردازند و همچنین ممکن است سال مالی شرکت‌ها با سال خورشیدی یکسان باشد که در اینصورت تا پایان تیر ماه مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد و پرداخت مالیات عملکرد شرکت را دارند. نکته‌ای که شایان ذکر است اینکه اشخاص حقیقی در هر صورت باید 3 ماه پس از پایان سال خورشیدی اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

پیامدهای عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی

مؤدیان مالیاتی اعم از شرکت‌ها و صاحبان مشاغل مطابق مواد قانونی مربوط به خود بایستی نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اقدام نمایند و مالیات مربوطه را بپردازند. اگر ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد فراموش شود و یا قسمتی از درآمد در اظهارنامه ارسال نشود و یا هزینه‌های غیر واقعی در اظهارنامه گزارش شود، جرائمی در انتظار شما و مجموعه‌تان خواهد بود که این جرائم شامل جرائم مالیات عملکرد غیر قابل بخشودگی، جرائم معاملات فصلی و غیره است.

مالیات عملکرد چند درصد است؟ (اشخاص حقیقی و حقوقی)

شیوه محاسبه مالیات برای شرکت‌ها و مشاغل متفاوت است. محاسبه مالیات شرکت‌ها در ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم آمده و عنوان شده است که شرکت‌ها بایستی 25% از سود خود را مالیات بپردازند و در مورد اشخاص حقیقی در ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم آمده و در مورد مشاغل مالیاتی که بایستی پرداخت شود در سه سطح دسته بندی شده است بدین صورت که تا سود 50 میلیون تومان مشمول نرخ 15%، ما به الاختلاف تا 100 میلیون تومان به نرخ 20% و مازاد بر 100 میلیون تومان به نرخ 25% مشمول مالیات می‌شود.
اگر نسبت به برگ تشخیص مالیات عملکرد خود اعتراض دارید و نمی‌دانید مراحل آن را از کجا شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم مقاله اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را نیز مطالعه کنید.

ثبت حسابداری مالیات عملکرد

هر سال شرکت‌ها بایستی در پایان سال مالی حساب‌های خود را بسته و بعضی حساب‌ها را به سال بعد منتقل کنند، حساب‌هایی که در پایان سال بسته می‌شود و مانده آن‌ها صفر می‌شود را حساب‌های موقت می‌نامیم و حساب‌هایی که در پایان سال بسته می‌شود و مانده آن‌ها به سال بعد منتقل می‌شود را حساب‌های دائم می‌نامیم.

حساب‌های درآمد و فروش و هزینه از حساب‌های موقت هستند و حساب‌هایی مثل حساب‌های دریافتنی، پیش دریافت‌ها و پیش پرداخت‌ها و مالیات عملکرد پرداختنی و غیره از انواع حساب‌های دائمی هستند. با توجه به اینکه مالیات عملکرد جزء حساب‌های دائمی است بایستی پس از ثبت بستن حساب‌های موقت شناسایی و سپس از سود و زیان جاری شرکت کسر و به حساب مالیات عملکرد پرداختنی ثبت شود.

اگر به یادگیری مباحث مالیاتی علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنم به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید تا با تخصصی‌ترین مباحث مالیاتی آشنا شوید.

جمع بندی

ما در این مقاله در مورد مالیات عملکرد چیست و نرخ مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، اظهارنامه مالیات عملکرد و نحوه جمع آوری اطلاعات جهت ارسال اظهارنامه و جرایم عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی صحبت کردیم اگر در خصوص پرکردن فرم اظهارنامه عملکرد و یا ارسال از طریق سایت سوال دارید در قسمت کامنت‌ها از مشاورین ما بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.