چه مواردی باید در معاملات فصلی رد شود ؟

۶ بازديد

آیا صاحب کسب و کار هستید و باید صورت معاملات فصلی رد کنید؟ شما هم نمی‌دانید که صورت معاملات فصلی چیست؟ سازمان امور مالیاتی، بسیاری از مؤدیان را مکلف به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی نموده است تا به این وسیله اطلاعات مهم و کلیدی را از خود مؤدیان اخذ نماید.

این دسته از مؤدیان مکلف هستند معاملات خود را در یک قالب خاص به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغلی که در گروه اول دسته بندی مالیات مشاغل قرار دارند مکلف به ارسال گزارش فصلی هستند. انجام این تکلیف کمک شایانی به شفاف سازی فعالیت‌های مالی مؤدیان می‌کند؛ همچنین در پیشبینی و وصول درآمد مالیاتی بسیار موثر است.

ما در ادامه این مقاله از آقای مالیات قصد داریم در مورد موارد اینکه معاملات فصلی چیست، مشمولین ارسال صورت معاملات فصلی و مواد معاف، حد نصاب معاملات و جرایم صورت معاملات فصلی صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

تاریخچه صورت معاملات فصلی

قانون‌گذار در سال 1373 و در ماده 85 قانون وصول درآمدهای دولت، اشخاصی را که ملزم به دریافت کد اقتصادی بودند، مکلف به ارائه صورتحساب‌های خود نمود. تمام اطلاعات خریدار و فروشنده باید در این صورتحساب‌ها قید می‌گردید که مهم‌ترین آن کد اقتصادی طرفین بود.

اطلاعات صورتحساب باید در قالب گزارش و در دوره‌های سه ماهه به سازمان مالیاتی ارائه می‌شد که این امر جهت شفاف شدن فعالیت‌های مالی اشخاص بود و به پیش بینی مالیات وصولی نیز کمک می‌کرد که این روال تا سال 1380 ادامه داشت. در سال 1380 و با تصویب دستورالعمل اجرایی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم دامنه اجرایی و الزامات آن بیشتر شد.

در سال 1391 تمامی مؤدیان مکلف به ثبت نام و دریافت کد اقتصادی شدند. الزام درج کد اقتصادی خریدار و فروشنده در صورتحساب‌های صادره فراگیر شد که آخرین تغییرات این قانون در سال 1394 بود. 

مواد معاف از ارسال صورت معاملات فصلی

حال به مواردی می‌پردازیم که مشمول دستورالعمل‌های اجرایی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم نیستند. یعنی الزامی به گزارش این اقلام در صورت معاملات گزارش فصلی نداریم. در آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 169 اصلاحی به شماره 220/3949/46378 مصوب 1395/03/18 به مواردی که نیازی به گزارش شدن ندارند، پرداخته است که در زیر به چند مورد اشاره می‌کنیم:

خرید و فروش اوراق بهادار، سهام و سهم الشرکه که نیازی به گزارش شدن ندارند. در این مورد باید توجه داشته باشیم حتی خرید و فروش حق تقدم سهام و سهم الشرکه هم نیازی به گزارش ندارند.

جمع بندی

ما در این مقاله از آقای مالیات در مورد مشمولین ارسال صورت معاملات گزارش فصلی، مواد معاف از ارسال معاملات فصلی، حد نصاب معاملات، نحوه تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی، مهلت ارسال و جرایم صورت معاملات فصلی صحبت کردیم تا شما با اطلاعات کامل، گزارش فصلی خود را ارسال کنید.

اگر هنوز در مورد نحوه ارسال و تهیه صورت معاملات فصلی سوال دارید، می‌توانید با شماره تماس ۸۸۹۹۶۲۳۲-021 بگیرید و سوالات خود را از تیم متخصص مشاور مالیاتی مجموعه آقای مالیات بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.