لایحه دفاعیه مالیاتی چیست؟

آموزش و مشاوره ماليات

لایحه دفاعیه مالیاتی چیست؟

۹ بازديد
سازمان امور مالیاتی به عنوان مرجع تشخیص مالیات در ایران، نسبت به تشخیص انواع مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعال اقتصادی هستند اقدام می‌کند. بر این اساس برای هر شخص میزان مالیات، محاسبه شده و سپس برای وصول آن، اقدامات اجرایی لازم انجام می‌گردد. فرض کنید سازمان امور مالیاتی برای شما مالیاتی زیادی را تشخیص داده است و شما باید از آن دفاع کنید؛ نحوه دفاع شما چگونه است؟ چطور از حق خود دفاع خواهید کرد؟ ما در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم شما را با نمونه متن لایحه دفاعیه مالیاتی آشنا کنیم تا بهتر بتوانید حق و حقوق خود را مطالبه کنید.

تعرف لایحه دفاعیه مالیاتی

لایحه دفاعیه به نوشته‌ای می‌گویند که مؤدیان در دفاع از خود به مراجع حل اختلاف مالیاتی تسلیم می‌نمایند. در بسیاری از موارد، افراد نسبت به مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی اعتراض دارند. این اعتراض بایستی در قالب یک نوشتار که از سوی شخص معترض تنظیم می‌شود، به سازمان امور مالیاتی تسلیم گردد. به این نوشتار لایحه مالیاتی و به فرآیند اعتراض، دفاع مالیاتی گفته می‌شود.

از آن‌جا که این امکان وجود دارد که ماموران مالیاتی در تعیین و محاسبه مالیات دچار اشتباه یا خطا شده باشند، قانونگذار برای جلوگیری از تضییع حقوق مؤدیان، برای آن‌ها حق اعتراض قائل شده است. به این صورت که افراد می‌توانند تا 30 روز بعد از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، باید مراتب اعتراض و طرح دعوای مالیاتی را به سازمان اعلام نمایند. سپس متن اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی مؤدیان از سوی سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار گرفته و زمانی جهت رسیدگی پرونده در هیات حل اختلاف مالیاتی اعلام می‌گردد.

در روز موعود، مؤدیان می‌توانند با تنظیم لایحه مالیاتی به همراه دلایل و مدارکی مربوطه به هیات حل اختلاف مراجعه و نسبت به دفاع مالیاتی اقدام نمایند. تنظیم و تحریر لایحه مالیاتی یکی از کارهای بسیار مهم و با اهمیت است؛ چرا که بدون داشتن آگاهی و تسلط بر مواد و تبصره‌های قانون مالیاتی، قادر به ارائه‌ دفاع مالیاتی تاثیرگذار نخواهد بود. به عنوان مثال مالیات عملکرد سال 1400 یک شرکت به میزان دو برابر اظهارنامه مالیاتی تشخیص شده است. حال این مؤدی می‌بایست برای دفاع از خود به هیئت های حل اختلاف مالیاتی مراجعه نماید. پس از حضور در این هیئت‌ها دفاعیات خود را می بایست به صورت مکتوب به این هیئت‌ها تقدیم نماید. اما دلایل زیر نیز به مکتوب بودن دفاعیات تاکید می‌نماید.

  • چنانچه اسناد و مدارکی برای دفاع از خود داریم می‌بایست در لایحه به آن اشاره کنیم.
  • چنانچه تصمیم داریم به قوانین و مقرارت خاصی اشاره کنیم این کار می‌بایست به صورت کتبی صورت پذیرد.
  • وقتی به صورت شفاهی دفاع می‌کنیم ممکن است دفاعیات ما از خاطر نمایندگان هیئت برود و حق ما ضایع گردد.
  • بسیاری از مراجع دادرسی مالیاتی به صورت غیر حضوری تشکیل می‌گردد که قاعدتا دفاع ما می‌بایست براساس لایحه دفاعیه باشد.

برای ارائه یک دفاع مالیاتی تاثیرگذار چه باید کرد؟

همان‌طور که اشاره شد، کلیه مؤدیان می‌توانند به مبلغ مالیات تعیین شده اعتراض کنند. اما اعتراض آن‌ها در صورتی مورد پذیرش واقع خواهد شد که ادله کافی و مستدلی به مراجع ذیصلاح مالیاتی ارائه نمایند. بنابراین اگر برای شما مالیاتی محاسبه شده که به میزان آن معترض هستید، توصیه می‌شود مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید دفاعیه تاثیرگذاری داشته باشید:

  1. اولین اقدام دریافت برگ تشخیص صادره از سوی سازمان مالیاتی و مطالعه دقیق موارد آن است.
  2. سپس موارد موجود در برگ تشخیص را با اظهارنامه‌ای که به سازمان ارسال کرده اید، مقایسه کنید.
  3. موارد مغایرت را جستجو نموده و مدارک و مستنداتی را که نشان دهنده اشتباه در محاسبه مالیات است، جمع آوری نمایید.
  4. مواد قانونی و تبصره‌های قانون مالیات‌های مستقیم که مرتبط با پرونده شما هستند را جستجو نموده و از آن‌ها استفاده کنید.
  5. لایحه دفاعیه مالیاتی خود را تنظیم نمایید.

اما باید بدانید که لایحه نویسی پیچیدگی‌های زیادی دارد و کسی که اقدام به نوشتن متن لایحه مالیاتی می‌نماید، باید هم مهارت لازم را در استفاده از قوانین داشته‌ و هم اینکه با فنون لایحه نویسی مالیاتی آشنایی کامل داشته و آموزش دیده باشد.

کلام آخر

اکثر دعاوی مالیاتی بر سر میزان مالیات تشخیص داده شده است. اعتراضات موجود باید از طریق تنظیم یک لایحه مالیاتی به مراجع قانونی ارائه شود. یک لایحه دفاعیه مالیاتی خوب، بهترین راه برای احقاق حقوق شما به عنوان مؤدی مالیاتی است؛ اما به شرطی که راه و رسم آن را به‌خوبی بدانید. فرقی نمی‌کند در کجای ایران باشید، اگر می‌خواهید لوایح دفاعیه مالیاتی شما به فنی ترین و سریع ترین حالت ممکن تحریر گردد، سرویس لایحه نویسی مالیاتی آقای مالیات در خدمت شما است.

شما می‌توانید با ارسال مدارک و مستندات خود، با تیمی از کارشناسان امور مالی، مالیاتی و حقوقی در ارتباط باشید تا نسبت به تحریر لوایح دفاعیه مالیاتی شما اقدام نمایند. ما هم مانند شما می‌دانیم که زمان در پرونده‌های مالیاتی بسیار با اهمیت است؛ به همین دلیل در کوتاه ترین زمان ممکن لایحه شما تحریر می‌گردد. تعرفه گذاری این سرویس لایحه نویسی مالیاتی با پایین ترین مبالغ ممکن در نظر گرفته شده تا همه مؤدیان محترم بتوانند از این سرویس استفاده نمایند. ضمن اینکه جهت ارائه خدمات بهتر، لوایح ارائه شده تا 2 بار مطابق نظر شما قابل ویرایش است.

مراقب اطراف تان باشید

اسکیفینگتون می گوید: ” آگاهی موقعیتی، کلید همه این ها است. ”آیا در حین ورزش و بعد از ورزش آب بخوریم؟

نگاه کردن به اطراف و آگاهی از اتفاقاتی که در نزدیکی شما رخ می دهد می تواند به شما کمک کند تا متوجه حرکت ناگهانی یا موارد مشکوک شوید. مثلا اگر وقتی بعد از یک شیفت شبانه و دیر هنگام به سمت ماشینتان برمی‌گردید اما احساس راحتی نمی‌کنید، بهتر است به مکانی که از آن جا آمده ‌اید برگردید و از کسی بخواهید که شما را تا نزدیک ماشین تان همراهی کند.

اسکیفینگتون همچنین توصیه می‌ کند تا در هنگام پیاده‌ روی، استفاده از تلفن همراه تان را کاهش دهید. اولا به این دلیل که اگر حین پیاده سرتان توی گوشی باشد، ممکن است زمین بخورید و یا آسیب ببینید. ثانیا احتمالا این که کسی گوشی تان را بدزدد؛ زیاد است.

به علاوه، اگر کسی قصد آسیب رساندن به شما را داشته باشد، اگر به بالا نگاه کنید و حواس تان به اطراف تان باشد، غافلگیر کردن شما برای او سخت تر خواهد بود. آموزش دفاع شخصی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.