جرایم مالیاتی چیست؟

آموزش و مشاوره ماليات

جرایم مالیاتی چیست؟

۹ بازديد
از جمله وظایف هر مؤدی مالیاتی انجام تکالیف قانونی و پرداخت مالیات مربوطه در زمان مناسب و به مبلغ صحیح می‌باشد و اگر این وظیفه به درستی انجام نشود، شخص مؤدی اعم از شرکت‌ها و صاحبان مشاغل باید جریمه پرداخت کنند که بستگی به نوع تخلف شرایط متفاوتی دارد. به طور مثال یکسری از جرایم، قابل بخشودگی و برخی دیگر غیر قابل بخشودگی هستند که ما در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم در مورد جرایم مالیاتی چیست، انواع آن و بخشودگی جرایم مالیاتی صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

انواع جرایم مالیاتی

از آن جایی که موضوع جرایم مالیاتی تاثیر به سزایی در وضعیت کسب و کار شرکت و اشخاص حقوقی دارد باید به این نکات توجه کرد که برخی از جرایم مثل عدم ارسال اظهارنامه‌ مالیاتی، کتمان درآمد و هزینه‌های غیر واقعی یعنی هزینه‌هایی که در واقع انجام نشده و صوری هستند و مدارکی هم ندارند جزء جرایم مالیاتی غیر قابل بخشودگی هستند که چه بسا بعضی اوقات مبالغ هنگفتی توسط صاحبین کسب و کار باید پرداخت شود.

به جز موارد ذکر شده در بالا سایر جرایم مالیاتی که به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی مثل عدم صدور صورتحساب، عدم ارسال لیست حقوق، عدم پرداخت مالیات حقوق، عدم ارائه اسناد و مدارک، عدم پلمپ دفاتر قانونی و عدم ارسال معاملات فصلی و غیره مشمول جرایم مالیاتی هستند، قابل بخشودگی می‌باشند که در ذیل به ذکر توضیحات مربوطه خواهیم پرداخت. حال که با انواع جرایم مالیاتی آشنا شدید برای آشنایی بیشتر با مباحث مالیاتی به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد

یکی از تکالیفی که مؤدیان باید انجام بدهند ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مشخص است. به طور مثال شرکت‌ها(اشخاص حقوقی) باید طبق ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر ظرف 4 ماه پس از پایان سال مالی (منظور دوره سالیانه است که در اساسنامه شرکت درج می‌شود) اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند و این فرصت برای اشخاص حقیقی طبق ماده 100 همین قانون حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد است. اشخاص حقوقی در صورت عدم انجام این تکلیف جریمه‌ای معادل 30% مالیات متعلق بر اساس ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم لحاظ خواهد شد و متاسفانه این جریمه غیر قابل بخشودگی می‌باشد و گاها مبلغ زیادی باید پرداخت کنیم.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مؤدیانی که مکلف به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هستند باید برای هر فصل اظهارنامه‌ای حاوی خرید و فروش و مبلغ ارزش افزوده تهیه کنند و حداکثر تا 15 روز پس از پایان فصل به سازمان مالیاتی ارسال کنند. البته طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید که به احتمال زیاد در زمستان 1400 اجرایی می‌شود این فرصت تا پایان ماه بعد از فصل مربوطه است و در صورت عدم ارسال مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر، مؤدی مشمول جریمه 50% مالیات متعلق طبق ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره

وقتی شخصی ملک خود را اجاره دهد و از این طریق درآمدی کسب کند باید اظهارنامه مالیات بر اجاره خود را به سازمان مالیاتی ارسال کند که حاوی اطلاعات هویتی مالک و مستاجر و مبالغ اجاره می‌باشد و فرصتی که به افراد برای این منظور داده شده حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد است.

اگر مالک به هر علتی اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره را به سازمان ارسال نکند باید به اندازه 10% مالیات متعلق طبق ماده 192 قانون مالیات‌های مستقیم جریمه پرداخت کند و بدی این نوع جریمه در آن است که غیر قابل بخشودگی می‌باشد.

کلام آخر

ما در این مقاله از آقای مالیات در مورد اینکه جرایم مالیاتی چیست و انواع جرایم مالیاتی و بخشودگی آن صحبت کردیم. جرایم شامل دو دسته قابل بخشودگی و غیر قابل بخشودگی هستند. عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد اجاره و غیره جزو جرایم مالیاتی هستند. بسیای از مؤدیان به دلیل عدم آگاهی از قوانین، مقررات و عدم استفاده از مشاور مالیاتی مجبور به پرداخت جرایم سنگین مالیاتی می‌شوند و اگر در مورد هرکدام از انواع جرایم مالیاتی سوال دارید از مشاورین متخصص آقای مالیات بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.